Erasmus + – Life for Youth – Formare profesională – Târgu-Mureș | România


Life for Youth
2022-3-RO01-KA210-YOU-000098044

Life coaching pentru tineri

Formare profesională

Târgu-Mureș, România
14. 09. 2023 – 19. 09. 2023

Rezumat

Între 14-19 septembrie 2023 a avut loc evenimentul de formare profesională pentru opt experți în adictologie ai Centrului de Terapie al Misiunii Salvării Tinerilor Rătăciți al Bisericii Reformate din Ungaria – Magyarországi Református Egyház Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió Drogterápiás Otthona (KIMM) și opt specialiști ai Fundației Bonus Pastor (FBP). Obiectivul acestui eveniment a fost ca cei 16 specialiști să învețe cum să ofere servicii de Life coaching (LC) pentru tineri în scopul prevenirii și tratării dependenței psihologice. Formarea a inclus schimbul de experiență practică și de cunoștințe profesionale, dobândirea unei autopercepții profunde și eficiente, prezentarea metodelor de gestionare a vieții pentru tineri, sprijinirea tinerilor în consolidarea unui mod de viață abstinent și dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor și gestionare a conflictelor.

În cursul seriei sale de prelegeri Dr. Levente Horváth a atașat cele menționate mai sus celor patru probleme de bază ale vieții: evitarea/anxietatea cauzată de lipsa de sens a vieții, evitarea/anxietatea cauzată de teama de moarte, evitarea/anxietatea cauzată de teama de libertate și evitarea/anxietatea cauzată de teama de izolare și singurătate. Acestea au fost asemănate cu cele patru bastioane ale castelului Kata Szidónia Petrőczy din Ozd.

Prima zi participanții și-au dezvoltat competențele personale. Au învățat să-și înțeleagă propriul comportament în diferite situații. Au dobândit diverse tehnici pentru gestionarea și reducerea anxietății și stresului, consolidând astfel capacitățile lor de adaptare și rezistență la stres.

A doua zi prelegerea s-a concentrat pe problemele legate de identitate și a căutat răspunsuri la întrebări precum: Cum pot contribui bunăstarea terapeutică și spirituală la o gestionare sănătoasă a vieții? Cum putem face față anxietății? Unde începe călătoria de autodescoperire în cazul prevenției primare, secundare și terțiare? Cum îndrumăm un consumator de substanțe care a experimentat lipsa de sens a vieții sale către o viață înțeleaptă și de sens care să servească ca bază pentru reintegrarea socială? În cursul după-amiezii au făcut cunoștință cu metoda bibliolog în cadrul căreia participanții, identificându-se cu personajele unei povestiri biblice și-au exprimat sentimentele și experiențele trăite în situații similare. Întrebările și reflecțiile ajutătoare ale moderatorului au fost un punct de pornire pe drumul auto-cunoașterii pentru participanți, oferindu-le o oportunitate pentru auto-reflecție. În această zi participanții au avut oportunitatea de a-și dezvolta competențele cognitive, bazate pe experiența teoretică și practică, însușind în cursul procesului de învățare planificarea și organizarea activităților zilnice.

A treia zi s-a concentrat pe prezentarea relațiilor familiale, schițarea teoretică a traumelor, schemelor și modelelor transgeneraționale abordate din perspectiva problemelor existențiale. Dr. Levente Horváth a prezentat instrumente și tehnici LC în concordanță cu abordarea modelului Portage pe care participanții le pot aplica în munca lor cu tinerii din familii afectate de dependență. Ulterior, în partea practică specialiștii le-au putut testa pe ei înșiși. În cursul acestei zile participanții au avut ocazia să își dezvolte abilitățile de rezolvare a problemelor. Ei și-au putut îmbunătăți potențialul de a face față situațiilor dificile, gândirea critică, precum și abilitățile de luare de decizii și de colaborare. De asemenea, au avut oportunitatea de a-și crește încrederea în sine și de a învăța tehnici de gestionare a conflictelor prin intermediul învățării asumării responsabilității.

A patra zi s-a concentrat pe exercitarea libertății și în acest context pe importanța relațiilor interpersonale: relațiile interpersonale pot fi îmbunătățite doar atunci când individul își trăiește libertatea în asociere cu responsabilitatea. Dar mai înainte trebuie demascate și eliminate iluziile și modelele false legate de libertate. Acest lucru este cel mai evident în cazul consumului de droguri, a subliniat prezentatorul, când tinerii nu pot evita capcana autoiluziei care promite libertate. În demascarea acestor iluzii dezvoltarea competențelor de comunicare poate fi de mare ajutor. Specialiștii au învățat tehnici de comunicare (de exemplu, comunicarea asertivă) prin exerciții practice, pe care le pot aplica în siguranță în situații de prevenție și în sesiunile individuale.

În cadrul celei de-a cincea zi de formare accentul s-a pus pe abordarea practică a fraternității, și anume asumarea diferitelor roluri sociale, prin intermediul jocurilor de grup participanții având oportunitatea de a exersa atenția și cooperarea reciprocă și la nevoie, gestionarea conflictelor. Conexiunea cu ceilalți poate fi realizată numai atunci când suntem cu adevărat atenți la „fratele nostru”, la strigătul lui de ajutor și când suntem receptivi la exprimarea și comunicarea sentimentelor lui. Scopul învățării de astăzi a fost însușirea competențelor sociale. La acest curs participanții au dobândit experiență în diferite roluri sociale pentru a le putea aplica în viața de zi cu zi. De asemenea au învățat despre eficacitatea colaborării dintre specialist și client, au dobândit cunoștințe despre conviețuire și au învățat cum să ceară ajutor după încetarea relației de supunere.

Ultima zi s-a axat pe consolidarea în modul de viață abstinent, rezolvarea problemelor și gestionarea conflictelor. În jocul intitulat „Cine te duce peste râu?” fiecare persoană din grup putea alege cineva pe care trebuia să-l treacă peste un râu imaginar fără să-i dezvăluie modul în care urma să facă acest lucru. Jocul avea menirea să ilustreze conexiunile formate, abilitatea de rezolvare a problemelor și creativitatea. Evenimentul s-a încheiat cu o sesiune în care s-a efectuat rezumarea cunoștințelor, experiențelor și sentimentelor dobândite.

Învățarea și schimbul de experiențe au fost rezultate bogate ale acestei instruiri.