Erasmus + – Life for Youth – Formare profesională online – Târgu-Mureș | România
Life for Youth
2022-3-RO01-KA210-YOU-000098044
Life coaching pentru tineri
Formare profesională online
Târgu-Mureș, România
19. 10. 2023 – 04. 12. 2023
Rezumat
Seminarul de formare profesională cu prezență fizică organizată între 14-19 septembrie 2023 la Târgu Mureș a fost urmat de alte șase sesiuni de formare online, cu o durată de cinci ore pe zi. Scopul acestor sesiuni de formare a fost acela de a oferi sprijin suplimentar în rezolvarea problemelor apărute în timpul aplicării și testării cunoștințelor dobândite, precum și realizarea unor studii de caz comune.
Prima sesiune virtuală, care a avut loc la 19 octombrie 2023, a avut ca temă „Sprijinirea autocunoașterii în cadrul programelor de terapie scurtă” și a fost condusă de psihologul clinic Éva Bartha. Ea s-a concentrat pe procesul dezvoltării autocunoașterii în cadrul programelor de terapie scurtă de-a lungul celor 30 de ani de activitate, în ceea ce privește recunoașterea dependenței de substanțe și de comportament la consumatori și familiile acestora. S-a discutat despre oportunitățile de dezvoltare a competențelor care pot fi aplicate în cadrul activităților de prevenție, inclusiv: percepția în două dimensiuni a ferestrei Johari, recunoașterea dimensiunilor introvertite și/sau extravertite în propria personalitate, introspecția în schema relațiilor și conexiunilor familiale, cunoștințele despre recidivă și competențele legate de rezolvarea problemelor.
A doua sesiune de formare, care a avut loc la 3 noiembrie 2023, a fost condusă de Dr. Levente Horváth și s-a axat pe tema life coaching-ului pentru tineri. Consilierea privind gestionarea vieții (life coaching) adresată tinerilor reprezintă o formă de consiliere care încurajează dezvoltarea personală și se concentrează pe ajutorarea tinerilor în a-și găsi drumul printre provocările adolescenței și tranzițiile specifice de la un ciclu de viață la alta. Consilierii life coaching, terapeuții și clienții lucrează împreună pentru a stabili obiectivele, a dezvolta încrederea în sine, a găsi sensul vieții și a îmbunătăți abilitățile de luare a deciziilor. Prin urmare, life coaching reprezintă un instrument important în prevenirea consumului de droguri. Life coaching poate oferi ajutor în următoarele domenii: dezvoltarea flexibilității și rezilienței, stabilirea de obiective pozitive, îmbunătățirea abilităților de luare a deciziilor, consolidarea stimei de sine, dezvoltarea abilităților de comunicare, identificarea cauzelor declanșatoare și a problemelor subiacente, experiența asumării responsabilității și a sprijinului. Aplicarea elementelor terapiei familiale contextuale poate oferi un ajutor eficient în life coaching în următoarele domenii: identificarea modelelor familiale, dezvoltarea comunicării, gestionarea conflictelor familiale, crearea unui mediu solidar, întărirea motivației părinților, identificarea cauzelor declanșatoare (așa-numitele „triggere”) și a stresorilor, implicarea familiei și informarea în scopuri preventive. Pe parcursul sesiunii de formare, participanții au avut oportunitatea să-și dezvolte competențele cognitive și de rezolvare a problemelor, să-și îmbunătățească potențialul de coping, gândirea critică, capacitatea de luare a deciziilor și de colaborare, precum și tehnicile de gestionare a conflictelor.
La a treia sesiune de formare, pe 14 noiembrie Éva Bartha, psiholog clinician și supervizor s-a concentrat asupra corectării relațiilor familiale, cu accent deosebit pe prevenirea dependenței online. În cadrul acestui program de formare, s-a abordat prezentarea factorilor implicați în apariția dependenței online precum și descrierea tulburărilor legate de utilizarea diferitelor dispozitive digitale (FOMO – Fear of Missing Out, JOMO – Joy of Missing Out, FOBO – Fear of Being Offline, Nomophobia – No Mobile Phone Phobia, Sharenting: Share and Parenting, etc.) S-au evidențiat efectele acestora, s-au oferit sfaturi pentru părinți și profesori, discuțiile incluzând și sugestii privind introducerea unor restricții raționale. Participanții au avut oportunitatea să-și dezvolte abilitățile de empatie și sensibilizare față de părinți, precum și capacitatea de ghidare emoțională. Specialiștii au fost interesați și deschiși la receptarea și procesarea de informații noi și au discutat despre posibilitatea includerii unor teme legate de media digitală în atelierere sau seminariile organizate în cadrul programului de reabilitare. Ei au completat prezentarea făcută cu propriile lor experiențe. S-a acordat atenție discutării tuturor întrebărilor ridicate în cadrul sesiunii.
A patra prezentare online s-a ținut în data de 17 noiembrie. Dr. Levente Horváth și-a început prezentarea prin definirea consilierii spirituale, abordând asemănările și diferențele dintre life coaching și consilierea spirituală. Apoi, a făcut o prezentare a consilierii spirituale de tip interviu motivațional (MI), a cărei trusă de instrumente este recomandată în principal în domeniul prevenției. Elementele specifice ale MI includ empatia, colaborarea strânsă, evidențierea contradicțiilor (ambivalența), consolidarea autoeficacității, evidențierea informațiilor pentru a stimula „discursul schimbării” și pentru a demonta „discursul rezistenței”, ascultarea reflectivă. Utilizarea interviului motivațional ajută terapeutul să se conecteze, să se angajeze și să construiască relații, să exploreze ambivalența internă, să intensifice motivația internă, să evalueze disponibilitatea pentru schimbare, să stabilească obiective realiste, să dezvolte abilitățile de rezolvare a problemelor și de luare a deciziilor, să sprijine autonomia, să ofere feedback, să susțină luarea deciziilor și să întărească schimbările pozitive. Specialiștii au avut ocazia să-și dezvolte competențele sociale, spirituale și abilitățile de comunicare.
A cincea sesiune de formare online a avut loc pe 29 noiembrie, sub conducerea lui Éva Bartha. În cadrul ei accentul s-a pus pe îmbunătățirea relațiilor interpersonale. Pentru specialiștii care lucrează în asistența socială crearea unei relații terapeutice este un aspect important, deoarece prin aceasta ei modelează un tip adecvat de relaționare în viața tinerilor expuși riscului de consum de substanțe. S-a discutat despre nevoile fundamentale pentru a deveni un adult sănătos, precum o cunoaștere de sine corectă, capacitatea de a crea relații intime și de calitate precum și dezvoltarea de obiective motivante și formarea sentimentului de „sunt capabil”. Sesiunea a dezvoltat competențele de ascultare empatică, a prezentat instrumente de prevenție cum ar fi: necesitatea aprecierii și acceptării reciproce, importanța relațiilor intime de prietenie și de cuplu sau dobândirea abilităților pentru o comunicare eficientă și de gestionarea conflictelor. Participanții au fost deschiși la discutarea subiectului, la împărtășirea propriilor experiențe și la abordarea problemelor profesionale legate de utilizarea de substanțe psihoactive mai noi.
La 4 decembrie a avut loc a șasea și totodată ultima prezentare, având ca temă „Rezolvarea problemelor, gestionarea conflictelor, autocontrolul”. În cadrul acestui program de formare, Éva Bartha a identificat comportamentele bazate pe atitudini precum competiția, rezolvarea problemelor, evitarea, adaptarea și căutarea compromisurilor. Recunoașterea acestor atitudini ajută în gestionarea problemelor și a conflictelor. S-a discutat despre utilizarea strategiilor de coping, precum și despre dezvoltarea personală internă și s-a ținut un workshop dedicat sensibilizării la un stil de viață bazat pe autocontrol. Formarea profesională a dezvoltat abilitățile de comunicare, identificarea și rezolvarea problemelor și componenta de autocunoaștere necesară pentru gestionarea conflictelor. În timpul întâlnirii colegii au solicitat o discuție despre diferențele și suprapunerile dintre rolurile de mentor, coleg terapeut și psiholog. De asemenea s-a discutat despre practicarea interviului motivațional și despre posibilitatea de a continua formarea profesională în această direcție în viitor, în cadrul unei posibile candidaturi comune la o nouă aplicare Erasmus.