Erasmus + – Life for Youth – Formare profesională online – Ráckeresztúr | Ungaria


Life for Youth
2022-3-RO01-KA210-YOU-000098044

 

Prevenirea consumului de droguri pentru tineret

Formare profesională online

Ráckeresztúr, Ungaria

26.10.2023 19.12.2023

Rezumat

 

Evenimentul de formare profesională organizată între 9-14 octombrie 2023 la Ráckeresztúr a fost urmat de alte șase sesiuni de instruire online de câte cinci ore pe zi. Scopul acestora a fost furnizarea de asistență suplimentară în aplicarea practică a cunoștințelor dobândite, abordarea întrebărilor apărute în timpul testării, găsirea în comun a răspunsurilor la întrebările și provocările apărute în cursul aplicării metodelor, precum și împărtășirea și rezolvarea în comun a unor studii de caz.

Prima sesiune virtuală din 26 octombrie s-a concentrat pe interacțiunile în cadrul grupurilor, pe modul în care ne putem atinge scopul în cursul activităților de prevenție în grupul tinerilor consumatori de droguri și care sunt responsabilitățile specialistului în acest sens. Specialistul este moderator, rolul lui fiind să garanteze mediul sigur, să faciliteze discuția, intervenind la nevoie, să monitorizeze continuu dinamica interpersonală a tinerilor și să încurajeze atitudinile pozitive. Împărtășirile și conexiunile oferă tinerilor oportunități de dezvoltare în cele 6 competențe. Împărtășirea traumelor din trecut, asumarea dilemelor și greșelilor din prezent, recunoașterea progreselor și a dezvoltării, asumarea nevoilor, conștientizarea și motivarea empatiei față de ceilalți, conștientizarea și motivarea unei atitudini de sprijin contribuie în mod complex la dezvoltarea obiectivelor stabilite în dezvoltarea competențelor. Comunitatea de destin oferă tinerilor putere și le încurajează să încerce aplicarea metodelor învățate în viața lor cotidiană. Manifestările de ajutor reciproc primesc recunoaștere pozitivă, devenind astfel instrumente eficiente de motivare. Experiența și conștientizarea schimbării pozitive contribuie la dezvoltarea controlului comportamental și a dorinței de a-i ajuta pe ceilalți. Verbalizarea întărește relațiile personale și practicarea comunicării asertive va face parte din viața de zi cu zi.

 

Tema sesiunii de formare online din 4 noiembrie a fost exprimarea sentimentelor. Specialiștii participanți la formare au simulat o sesiune în care tinerii învață să-și exprime sentimentele. Elementele acestei sesiuni de grup au inclus următoarele: raportul asupra îndeplinirii angajamentelor făcute în sesiunea anterioară și evaluarea lui de către grup, evidențiind aspectele pozitive; prezentarea personală; cum mă simt? – cercul sentimentelor;  căutarea unei persoane de sprijin în cadrul grupului care să ajute la atingerea obiectivului de învățare; însușirea auto-reflecției. Accentul este pus pe învățarea exprimării sentimentelor și experimentarea unui mediu receptiv și de sprijin. Tinerii au dificultăți în a vorbi despre sentimentele lor, iar exprimarea acestora dezvoltă competențele personale. Obiectivele de învățare încurajează fixarea cognitivă într-un mediu de susținere reciprocă. Feedback-ul pozitiv dezvoltă abilitățile sociale, precum și utilizarea mai sigură a instrumentelor de comunicare. Manifestarea în comunitate a dragostei, încrederii și siguranței facilitează dezvoltarea spirituală și formarea unui comportament bazat pe umanitate și responsabilitate. Pentru specialiști, este la fel de important să dobândească toate aceste competențe pentru a putea gestiona eficient grupul.

A treia întâlnire, care a avut loc pe 15 noiembrie, s-a axat pe învățarea și predarea auto-cunoașterii. Cine sunt eu? De ce valori și competențe dispun? Enumerarea punctelor mele forte. Cum pot să-mi dezvolt aptitudinile? Care sunt competențele care mă ajută să mă integrez într-o comunitate? Auto-cunoașterea ajută de fapt la dezvoltarea fiecărei competențe. Recunoașterea valorilor personale îi încurajează pe tineri să adopte un comportament orientat spre rezultate. Conștientizarea calităților pozitive le oferă motivație pentru dezvoltarea competențelor. Înțelegerea motivelor și dobândirea abilităților de rezolvare a problemelor întărește dezvoltarea unei personalități sănătoase. Integrarea în societate, reflectarea și planificarea relației cu familia pot dezvolta abilități de comunicare, sociale și spirituale. Pentru a atinge aceste obiective, specialiștii au învățat și au experimentat metode de pedagogie experiențială.

A patra sesiune de formare online, care a avut loc pe 16 decembrie, a avut ca temă rolul în prevenție a specialistului. Prezentatorul a avertizat asupra importanței ca atunci când cineva învață abilități, trebuie să aibă el însuși acele abilități pe care dorește să le transmită, altfel nu va fi credibil. Clientul poate fi adus doar la nivelul la care se află specialistul. Ambiguitatea trebuie evitată, practicarea onestității și a sincerității duce la sinceritate. Trebuie să ne concentrăm asupra lucrurilor mici, să abordăm întrebări mici, să progresăm în pași terapeutici concreți și gestionabili. Scopul nu este rezolvarea problemei, ci învățarea competențelor necesare care ajută la rezolvarea acestuia și asumarea responsabilității personale. Rolul specialistului este să ajute la crearea unui mediu sigur, acceptant și cu spirit de comunitate și în acest cadru să ofere activități și instrumente care să pregătească tinerii pentru integrarea în societate.

La a cincea întâlnire online, organizat pe 18 decembrie, participanții s-au familiarizat cu diferitele tipuri de grupuri. Unele probleme nu pot fi rezolvate doar cu ajutorul colegului ales ca persoană de sprijin. În aceste situații se recomandă discutarea cazului în cadrul unei sesiuni în care grupul analizează problema și formulează soluții într-o dezbatere deschisă. Specialistul este doar facilitator, moderează dezbaterea și asigură mediul sigur și respectarea regulilor. În funcție de natura problemei există mai multe tipuri de grupuri: grup de gestionare a conflictelor (rezolvarea conflictelor personale), grup de rezolvare a problemelor (de exemplu, cineva a avut un comportament negativ), grup pentru abuzul sexual (pentru cei cu probleme în viața sexuală), etc. Abordarea acestor probleme dezvoltă abilitățile de rezolvare a problemelor, de gestionare a conflictelor, de empatie, de comunicare asertivă și crește responsabilitatea atât în rândul membrilor grupului, cât și în rândul specialiștilor.

Ultima sesiune de formare din 19 decembrie s-a concentrat pe supervizare și pe oportunitățile de auto-ajutorare și auto-formare pentru specialiști. Pentru a-și îndeplini rolul în mod optim și pentru a funcționa ca model pentru alții, specialistul trebuie să aibă grijă de sănătatea sa mentală, de capacitatea sa de auto-reflecție și să-și mențină prospețimea psihică și mentală. Grupurile de supervizare pot fi de mare ajutor în acest sens. Această întâlnire a fost de fapt o oportunitate de supervizare în care, cu ajutorul unor exerciții specifice, participanții au reconsiderat relația lor cu actul de ajutorare și motivele și obiectivele acestuia. În încheiere și-au exprimat acordul comun de a organiza astfel de întâlniri de supervizare și de ajutor reciproc și după încheierea proiectului.