Erasmus + – Life for Youth – Testarea currriculumului


Life for Youth
2022-3-RO01-KA210-YOU-000098044

 

Testarea currriculumului

Rezumat

Cele două organizații partenere din cadrul proiectului Erasmus+ Life for Youth au creat un curriculum comun,care poate ajuta organizațiile ce desfășoară activități de prevenire a consumului de droguri și specialiștii care lucrează cu tineri dependenți. Manualul intitulat „Prevenirea consumului de substanțe la tineri cu metoda Portage și life coaching” – după cum sugerează și titlul – este împărțit în două părți: Fundația Bonus Pastor prezintă tehnicile de life coaching și autocunoaștere, iar MRE KIMM descrie practica metodei Portage aplicată în prevenire.

Un aspect important în elaborarea manualului a fost caracterul practic, adică furnizarea unor cunoștințe concrete și a unor ghiduri metodologice într-un mod accesibil. Din acest motiv, materialul a fost supus unei testări multiple.

Bonus Pastor și MRE KIMM au evaluat punctele forte și slabe ale noului curriculum în cadrul programelor lor de prevenire a consumului de droguri. Aceste programe s-au concentrat pe sensibilizare, pe informarea privind drogurile, pe motivarea pentru a cere ajutor și pe prevenirea consumului de substanțe și a formării dependenței cu ajutorul tehnicilor life coaching. De asemenea, un obiectiv important a fost colectarea feedback-ului participanților, care ajută la evaluarea impactului curriculumului și oferă noi puncte de vedere pentru dezvoltarea acestuia. Experții care au realizat testarea și-au rezumat experiențele și observațiile în rapoarte scrise.

Testarea multiplă s-a realizat pe baza următoarelor criterii: sensibilizarea tinerilor, învățarea tehnicilor de prevenire și a abilităților de gestionare a problemelor, dezvoltarea abilităților de rezolvare a conflictelor, îmbunătățirea calității vieții și dezvoltarea de relații personale sănătoase.

În prima fază a testării s-a analizat profilul tinerilor pentru a afla care este atitudinea lor față de droguri și față de consumul de substanțe: nu au consumat niciodată, au consumat odată sau rareori, consumă regulat sau sunt deja dependenți. În acest scop s-au organizat mai multe activități de prevenție:  la Centrul de Terapie din Ozd, județul Mureș  unde în cadrul unor zile deschise au fost invitați studenți asistenți din Cluj-Napoca și un grup de elevi din Sovata, respectiv la Crasna, unde au venit tineri din mai multe localități clujene. Specialiștii fundației au stabilit, pe baza unor interviuri cu grupul țintă și a feedback-ului verbal al tinerilor participanți la testare, care anexe ale manualului să fie utilizate și ce planuri de lecție propuse să fie incluse în testările ulterioare. Apoi au testat materialul elaborat în mai multe localități: la Gherla (județul Cluj), Izvoare (județul Harghita), Târgu Secuiesc (județul Covasna) și Băile Tușnad (județul Harghita). La aceste testări au participat tineri cu vârste cuprinse între 14 și 25 de ani, din diferite localități din Transilvania. Tinerii proveneau din medii diverse: de la cadrul echilibrat și ocrotitor al familiei creștine până la tinerii care trăiesc în familii dependente sau cu multiple dezavantaje sociale aproape toate categoriile au fost reprezentate. Un alt aspect analizat a fost consumul de droguri: la ce categorie aparțin tinerii: a celor care nu consumă deloc, al consumatorilor ocazionali, a celor care consumă regulat ori al dependenților.

La Gherla, 41 de elevi cu vârste între 14 și 19 ani au participat la o tabără de vară organizată de școală. Tema a fost axată pe prevenirea consumului de droguri: efectele substanțelor psihoactive, dezvoltarea dependenței și posibilitățile de ajutor. Jocurile de introducere selectate din manual au creat o atmosferă favorabilă unei discuții sincere și de încredere urmată după predarea cunoștințelor. A ieșit la iveală faptul că mai mulți elevi au consumat deja substanțe psihoactive, unii dintre ei le folosesc chiar regulat. I-a interesat foarte mult în ce măsură sunt expuși riscului de dependență și ce pot face pentru a o evita. Astfel au fost abordate și întrebări de autocunoaștere, ceea ce a confirmat ipoteza că prevenirea consumului de droguri nu poate fi eficientă fără dezvoltarea personalității.

La Izvoare s-au ținut două activități de prevenție pentru aproximativ 30-35 de copii din orfelinate, la care au participat și voluntari din Germania care cunosc limba maghiară. Aceștia au apreciat mult faptul că la noi se organizează astfel de activități de prevenție interactive pentru tineri. Aici s-a testat partea de life coaching axată pe tema luării deciziilor, a viziunii despre viitor și a autoevaluării. Viitorul depinde de deciziile pe care le facem, iar capacitatea de decizie este influențată de cât de mult ne apreciem pe noi înșine. Aceste întrebări au fost esențiale pentru copiii orfani, care au urmărit cu mare atenție cele prezentate de specialiști. Elevii au oferit feedback verbal, iar specialiștii, voluntarii și organizatorii taberei au evaluat împreună programul, considerându-l dinamic, interactiv și eficient.

La Liceul Pedagogic „Bod Péter” din Târgu Secuiesc au avut loc o serie întreagă de sesiuni de prevenire a consumului de droguri în aceeași clasă, urmând un program etapizat și bine structurat. La început au fost abordate teme de prevenire a consumului de droguri: dezvoltarea dependenței, alcoolismul, dependența de droguri și violența, etc., după care s-a trecut la elementele de life coaching: autocunoaștere, autoevaluare și abilități de viață necesare luării deciziilor. Nu a avut loc o evaluare scrisă, însă feedback-ul verbal atât din partea profesorilor, cât și a elevilor a fost foarte pozitiv. Faptul că elevii din fiecare clasă au insistat ca consilierii noștri  în adicții să participe la festivitatea de încheiere a anului școlar și că mulți elevi continuă să țină legătura cu ei demonstrează cât de importantă este cooperarea conștientă și planificată între școală și organizațiile de ajutorare, iar prevenția pe termen lung este mult mai eficientă decât sesiunile unice.

După această primă etapă de testare specialiștii au realizat o sesiune de evaluare online, în cadrul căreia ei au ajuns la concluzia că manualul prezintă încă unele lacune: partea despre life coaching este prea abstractă și trebuie completată cu mai multe exerciții, iar în secțiunea Portage există unele exerciții mai puțin relevante. Pe baza acestor observații curriculumul a fost supus unei revizuiri suplimentare.

Manualul astfel transcris a fost revizuit de specialiști din mai multe domenii. Psihologul, consilierul în adicții, juristul, specialistul de igienă mentală și lectorul de specialitate au analizat actualitatea cunoștințelor și baza profesională și legală, metodologia, utilitatea planurilor de lecție și a anexelor, precum și relevanța combinării celor două domenii: cea de life coaching și metoda Portage, iar editorul a verificat conținutul, structura și claritatea limbajului. Specialiștii au fost de acord că din punct de vedere profesional manualul este acum bine elaborat, practic și ușor de utilizat.

Înainte de publicare manualul a fost supus unei ultime testări ample atât în România, cât și în Ungaria. La cele două runde de testare au participat în total 165 de tineri cu vârste între 14 și 30 de ani. În Ungaria testarea a fost realizată în două grupuri de câte 15 persoane iar în România în 9 grupuri, în mai multe județe și localități. Programele de prevenire a consumului de droguri desfășurate de MRE KIMM în Ungaria și de Fundația Bonus Pastor în România au avut loc în următoarele localități: Ráckeresztúr, Sub Cetate, Bedeni, Șumuleu Ciuc, Gheorgheni, Târgu Mureș și în alte localități, inclusiv în școli și la evenimente. După majoritatea activităților specialiștii le-au cerut participanților să completeze chestionare de evaluare.

MRE KIMM a testat conținutul manualului în cadrul a două sesiuni interactive de prevenire a consumului de droguri. Un grup de 30 de tineri de la Fundația „Válaszút a szenvedélybetegekért” (Cale de Alegere pentru Dependenți) din Budapesta a vizitat centrul de terapie din Ráckeresztúr. Sesiunile de prevenție au avut loc în două grupuri la care au participat  tineri cu vârste între 18 și 30 de ani și pedagogi. Una dintre ele s-a concentrat pe tema feedback-ului pozitiv, testând metodele modelului Portage, iar cealaltă a abordat importanța autocunoașterii, prezentând tehnici de life coaching, inclusiv fereastra Johari. Jocurile în grup au creat o atmosferă degajată, iar tinerii, majoritatea amenințați de pericolul dependenței sau deja dependenți, și-au împărtășit sentimentele cu sinceritate. Unii au avut dificultăți în a le exprima, însă reflecțiile în grupuri mici i-au ajutat în interiorizarea părților teoretice mai abstracte.

La Sub Cetate, în cadrul festivalului creștin de tineret „Válts irányt! – Schimbă direcția!”, au participat tineri din Transilvania și din Ucraina, majoritatea cu un background creștin. Au avut loc două discuții în grup  pe temele „În interiorul și în afara zonei de confort” și „Libertate dirijată sau direcție liberă?”, în cadrul cărora specialiștii au utilizat cu succes elementele metodei Portage și cunoștințe despre life coaching. Mărturia sinceră a unui fost dependent a adus problema dependenței mai aproape de tineri și ei i-au pus multe întrebări personale. În urma discuțiilor individuale și de grup cu elevii, a devenit evident că presiunea de grup și tentațiile sunt greu de gestionat chiar și pentru tinerii cu un suport familial solid. Și ei au nevoie de strategii de coping, însă sunt mai deschiși și recunosc mai repede importanța acestora.

La Bedeni, participanții taberei „Kibeszélő – Să discutăm sincer” au fost tineri cu vârste între 14 și 18 ani, provenind dintr-un mediu social vulnerabil și care se confruntă direct cu efectele negative ale dependenței. Specialiștii au desfășurat o activitate de preveție ce a durat o după-amiază întreagă, discutând despre substanțele psihoactive, dependență, relațiile de familie și posibilitățile de recuperare. Tinerii au avut dificultăți în a formula răspunsuri de autocunoaștere, fiind mai preocupați de modalitățile de a ajuta un membru de familie sau un prieten dependent.

La Miercurea Ciuc în cadrul Întâlnirii Tineretului din Șumuleu Ciuc (CSIT), au fost aplicate, în cadrul sesiunilor de prevenire, părți din manual pe teme specifice, unde au participat tineri din toată Secuime, din localități precum Sfântu Gheorghe, Odorheiu Secuiesc și satele din împrejurimi.

La Târgu Mureș manualul a fost testat în cadrul festivalurilor locale, cum ar fi „Marosvásárhelyi Forgatag – Vâltoarea Mureșană” și „Ő az út! – El este Calea!” (festival creștin), dar și în două clase ale Colegiului Reformat.

În cadrul Vâltorii Mureșene a avut loc o masă rotundă de sensibilizare și identificare a nevoilor, axată pe importanța prevenirii consumului de droguri. Specialiștii au discutat despre importanța acesprevenției și au prezentat curiculumul profesorilor, părinților și altor specialiști interesați. Întrebările numeroase și feedback-ul au accentuat amploarea problemei și necesitatea unei formări profesionale aprofundate pentru cadrele didactice.

La festivalul creștin „El este Calea!” Fundația Bonus Pastor a organizat un stand interactiv de prevenire a consumului de droguri. Tinerii cu vârste între 14 și 25 de ani au avut ocazia să experimenteze ochelari simulanți ai efectelor beției și a drogurilor, să participe la prezentări despre riscurile consumului de substanțe și să primească consiliere individuală. Interacțiunile au arătat că mulți participanți erau surprinși să afle că dependența este o boală și că există multiple modalități de ajutor. Deși cei mai mulți proveneau din medii creștine, dependența era prezentă în diverse forme în majoritatea familiilor. Au fost preferate testele de autocunoaștere, iar obiectivul principal a fost sensibilizarea și informarea, bazându-se în special pe secțiunea de cunoștințe a manualului.

La Colegiul Reformat au avut loc sesiuni de testare a manualului în două clase de a XI-a (cu 60 de elevi de 17-18 ani), pe teme legate de substanțele psihoactive, procesul de dezvoltare a dependenței și posibilitățile de ajutor. Scopul principal a fost crearea unui climat deschis și sincer în timpul prezentărilor și atelierelor, pentru a facilita discuțiile despre subiecte greu de abordat. Jocurile de crearea atmosferei și exercițiile de simulare din manual au fost foarte utile pentru acest scop. Deși s-a evidențiat că mai mulți elevi au experimentat deja efectul substanțelor, discuțiile au gravitat în jurul prietenilor sau cunoștințelor consumatori, principala lor întrebare fiind: „Ce pot face dacă prietenul meu este dependent?” Discuțiile private de după activitate au arătat că cei mai implicați în dezbateri erau tinerii expuși unui risc mai mare.

A doua fază de testare a curiculumului a fost urmată de o evaluare online și de schimburi de experiență, în cadrul cărora specialiștii au confirmat că acum corespunde nevoilor practice și este ușor de utilizat pentru toți cei care lucrează cu tinerii expuși riscului dependenței. A fost apreciată în special abordarea practică a manualului, culegerea de jocuri și capacitatea sa de a fi adaptat cu ușurință situațiilor specifice. Acest lucru îl face un instrument valoros pentru profesori, preoți și lucrători sociali care lucrează în domeniu.

Specialiștii au convenit că asocierea modelului Portage și a life coachingului reprezintă o soluție eficientă: experiențele practice arată că informațiile legate de prevenirea consumului de droguri pot fi utile pentru tineri numai dacă aceștia dispun de o bună cunoaștere de sine, de abilități de gestionare a situațiilor și fac parte dintr-o comunitate de sprijin în care își pot asuma identitatea proprie în mod autentic.

Aceste observații au fost confirmate și de feedbackul elevilor. Ei au apreciat în mod pozitiv următoarele aspecte:

  1. Sensibilizare – Au considerat important să fie tratați cu înțelegere și  cei care se confruntă cu dependența să nu să fie stigmatizați. Atmosfera sinceră și deschisă din timpul activităților le-a oferit un sentiment de siguranță pentru a discuta subiecte delicate.
  2. Dezvoltarea cunoașterii de sine și a abilităților de gestionare a situațiilor – Tinerii care se confruntă cu dificultățile legate de găsirea propriei identități au considerat aceste abilități utile pentru gestionarea situațiilor de criză.
  3. Importanța relațiilor de sprijin – Ei au considerat deosebit de important să aibă în viața lor persoane (părinți, profesori, psihologi, preoți) în care să aibă încredere și la care să poată apela în caz de nevoie.
  4. Nevoia de acceptare și motivație – Tinerii au nevoie de dragoste, acceptare și sprijin motivațional.
  5. Mărturia foștilor dependenți – Acolo unde nu a fost prezentă o astfel de persoană, tinerii i-au simțit lipsa; însă la activitățile la care a participat și un dependent vindecat, mărturiile sale personale au fost foarte apreciate, deoarece astfel problema a devenit mult mai reală atât pentru cei afectați direct, cât și pentru cei care nu s-au confruntat personal cu dependența.

Opiniile tinerilor susțin de asemenea valoarea ghidului. Așa cum a formulat un elev în legătură cu fereastra Johari: „Această activitate mi-a reamintit cât de importantă este cunoașterea de sine și că mai am mult de lucrat la acest aspect. Faptul că ceilalți au fost atât de sinceri mă motivează să îmi asum părțile ascunse, să privesc în mod pozitiv cadranul cu părțile necunoscute și să lucrez la cel care conține lucruri pe care încă nu le cunosc despre mine.” Alți tineri au afirmat că activitățile de prevenție bazate pe manual i-a ajutat să devină mai empatici față de colegii lor care se confruntă cu dependența și să înțeleagă cât de important este să ofere atenție și afecțiune celor din jur.

În concluzie, ghidul nu este doar un instrument valoros pentru prevenirea consumului de droguri, ci contribuie semnificativ la dezvoltarea sănătoasă a abilităților de cunoaștere de sine și de relaționare ale tinerilor, ajutându-i astfel să devină adulți responsabili, rezistenți și capabili să facă față provocărilor într-un mod sănătos. Curiculumul va fi promovat în cadrul unor conferințe de formare profesională, oferind oportunități pentru dialog între tineri și specialiști, astfel creându-se bazele unei colaborări de încredere, esențială pentru succesul activităților de prevenire a consumului de droguri.