Erasmus+ – Arcade – Posibilitățile terapiei prin povești în asistența socială
http://atjarok.hu
ÁTJÁRÓK (ARCADE)
2022-1-HU01-KA210-ADU-000083157
Posibilitățile terapiei prin povești în asistența socială
Ghid pentru instruire blended pentru specialiști în domeniul adicțiilor – 2023
Vindecarea prin povești era deja prezentă în medicina tradițională hindusă: tulburările psihice erau tratate cu ajutorul poveștilor și basmelor. În acest proces, pacientului i se alegea o poveste cu conținut și probleme relevante pentru el, astfel încât să poată simți și experimenta procese și emoții similare cu cele ale „sufletului bolnav”, adică în poveste și în simbolurile acesteia ascultătorul putea găsi cauza suferinței sale și soluția – astfel procesul de vindecare putea avea loc.
Terapia prin povești este o ramură a terapiei prin artă, în cadrul căreia se încadrează și biblioterapia.
Prin intermediul poveștilor, se pot obține cunoștințe valabile despre modul în care funcționează lumea și care sunt sarcinile de viață ale omului. Poveștile se referă în mod simbolic la rădăcinile problemelor și complexelor noastre din viața reală, ele ridică vălul de pe scena așa-numitei lumi reale, în spatele căreia forțele regizorale, ca structuri psihice arhaice sunt regii, reginele, dragonii, vrăjitoarele, zânele și animalele de poveste din lumea noastră inconștientă.
Practic, povestea prezintă o strategie de rezolvare pe care putem învăța să o folosim. În activitatea de ajutorare folosim în principal Metoda de terapie prin povești Metamorphoses, în special terapia creativ-dezvoltațională prin povești în contextul căreia accentul se pune pe dezvoltarea personalității, pe îmbunătățirea calității vieții de zi cu zi, pe crearea experiențelor de comunitate și pe activarea capacității de acțiune. În munca de ajutorare, încurajăm participanții să înțeleagă că viața poate aduce provocări și lipsuri, dar acestea pot fi depășite și rezolvate printr-o adaptare adecvată, și/sau echilibrul și fericirea se pot restabili.
Terapia prin povești poate fi utilizată și pentru a însoți procese individuale, ținând cont de competențele adecvate. În terapia individuală prin povești, la fel ca în conceperea atelierelor de povești, este foarte importantă situația de viață pentru care căutăm o poveste și scopul pentru care dorim să lucrăm cu povești.
Publicația conține o anexă numită „Apendice de povești” care oferă îndrumări pentru planificarea unor ateliere de povești creativ-dezvoltative, folosind drept puncte de plecare trei povești populare (finlandeză, japoneză și sas transilvăneană).